Mostek H





Celem tego projektu było stworzenie w miarę uniwersalnego mostka H do zasilania silników prądu stałego, mostek powinien umożliwiać regulację prędkości obrotowej silnika przez sterowanie go sygnałem PWM, zmianę kierunku obrotów silnika, a także zapewniać możliwość hamowania poprzez zwarcie zacisków silnika. Jako klucze zostały wykorzystane popularne i tanie mosfety z kanałem N, bramka każdego z nich sterowana jest przez wtórnik na tranzystorach bipolarnych, co zapewnia szybkie przeładowanie pojemności bramki i małe straty podczas sterowania PWM. Napięcie do zasilania bramek górnych tranzystorów wytwarzane jest w przetwornicy opartej o układ MC34063 i wynosi 24V (regulacja potencjometrem R24). Stanem aktywnym dla mostka jest stan niski stąd należy uważać, aby nie dopuścić w żadnym wypadku do otwarcia obydwu mosfetów w jednej gałęzi, jeśli mostek sterowany jest z mikrokontrolera, proponuję wszystkie cztery linie sterujące mostkiem profilaktycznie podciągnąć do plusa zasilania opornikami 10k. Mostek z założenia przystosowany jest do pracy z napięciem 12V, oczywiście może pracować z napięciem wyższym należy wtedy odpowiednio podnieść napięcie pomocnicze generowane przez przetworniczkę IC1. Dokumentacja wykrywacza dostępna jest tutaj.




Galeria zdjęć: